تماس با ما
در صورت بروز هرگونه سوال یا مشکل میتوانید با ما در ارتباط باشید
با فرا رسیدن ماه محرم، ماه حزن و اندوه و ماهی که در آن بزرگمردی همچون امام حسین(ع) به همراه ۷۲ تن از یاران باوفایش برای احیای امر به معروف و نهی از منکر به فجیعترین شیوه به خاک و خون کشیده شدند، در لرستان نیز همچون سایر استانهای دیگر کشور مراسمها و آیینهای عزاداری مختلفی اجرا میشود که ازجمله آنها میتوان به برپایی خیمهها، جایگاهها و تکیههای عزاداری در مناطق مختلف شهرها و حتی روستاها اشاره کرد.
مردم لرستان برای عرض ارادت به امام حسین(ع) در روز عاشورا سرتاپای خود را آغشته به گِل کرده و خاکیترین آئین عاشورایی جهان را به نام «گل مالی» در استان به وجود آوردهاند و این آئین چند صد ساله مردم این خطه است.
عزاداری سنتی مردم استان لرستان در ایام محرم روایتگر اوج حزن و اندوه مردمان این سرزمین است. آئین سوگواری سنتی و کهن سیدالشهدا(ع) در روز عاشورای حسینی که «در گل افتادن» است توسط پیر و جوان و زن و مرد در شهرستان خرمآباد و شهرستانهای استان به نمایش گذاشته میشود، بهگونهای که مردم این دیار سرتاپای خود را به نشان غم و ماتم «گل مالی» میکنند.
«گِلمالی»، آئینی به یادگار مانده از پیشینیان قوم لر است که مردم لرستان در مواقع مصیبت از دست دادن عزیزترین افراد انجام میدهند و شور مراسم گل مالی در روز عاشورای حسینی و عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) دیده میشود که مردم این شهرستان از روزها قبل از عاشورا خود را برای این مراسم آماده میکنند.
گلمالی در زبان لری با عنوان «خَهرَّه گیری» تلفظ میشود که «خَرّه» در لهجه لری به معنای گِل است و این گِل از خاک نرم و مخصوصی به نام (گِل رس) و گلاب تهیه میشود.
سنت «گِل مالی» یکی از مهمترین میراثهای معنوی لرستان و بیانگر عمق غم و اندوه مردم این دیار در سوگ امام حسین (ع) و یاران باوفایش در عاشورای حسینی است که هرساله با شکوه و عظمت خاصی برگزار میشود.
همزمان با دهمین روز محرم و فرارسیدن عاشورای حسینی، مردم لرستان با برگزاری سنت «گِل مالی» و نواختن ساز «چَمَرونه» اوج غم و اندوه خود را در عزای از دست دادن حسین (ع) به نمایش میگذارند تا نشان دهند ۱۴۰۰ سال گذر زمان هم نتوانسته است اندکی از رنج و اندوه مسلمانان را در مصیبت حسین (ع) بکاهد.
«چَمَر» در زبان لری به معنای عزا و غم اندوه بزرگ از دست دادن عزیزان است و آهنگی که توسط طبلها و سرناها نواخته میشود نیز به «چمرونه» معروف است که از دیرباز در اغلب شهرهای لرستان رسم بر این بوده که هنگام از دست دادن عزیزان هم زمان با نواختن آن، گِل ماتم به سر و سینه میزده و با همین گِل در مراسم عزاداری حضور مییافتهاند.
صبح عاشورا همه جای شهر را حزنی عظیم فرا گرفته است و نوازندگان ساز «چَمَری» با استقرار در هیاتهای مذهبی عزاداری و نواختن «چمرونه» مردم را به حضور در سوگ حسین (ع) فرا میخوانند، دستههای زنجیرزنی و سینه زنی از همان ساعات نخستین صبح تمامی لباسهای خود را آغشته به گِل میکنند تا در غم عزای حسین و یاران باوفایش، خاکیترین عزاداری تاریخ را به نمایش بگذارند.
مالیدن «گِل» به شانهها در مراسم عزای لرستانیها رسم بوده و اوج اندوه افراد را در غم از دست دادن عزیز خود نشان میداده که امروزه این رسم کماکان در میان مردم برخی روستاها و شهرهای آن از جمله خرم آباد، دلفان، پلدختر، کوهدشت و سلسله همچنان پابرجا است.
تاسوعا و عاشورا که فرا میرسد، هیچ غمی بزرگتر از غم از دست دادن سقای دشت کربلا و سرور و سالار شهیدان نیست و عزاداران لرستانی نه تنها خود را به گِل آغشته میکنند بلکه کودکان و نوجوانان خود را نیز به پای حوضچههای گِل آورده و با “گِل مالی” کردن آنها، این رسم ماندگار را سینه به سینه به آیندگان منتقل میکنند تا همچنان در میان مردم استان پابرجا و جاودانه بماند.
زنان لرستانی نیز اغلب با کشیدن نقش پنجه گِلی به یاد دستهای قطع شده علمدار کربلا بر روی چادرهای خود در این سنت معنوی شرکت کرده و گاه تمامی چادرهای خود را به گِل آغشته میکنند چرا که معتقدند هیچ مصیبتی بالاتر از مصیبت از دست دادن حسین (ع) نیست.
هیئتها و خیمههای عزادارن حسینی لرستان در عصر تاسوعا با درست کردن حوضچههایی بزرگ و فراهم آوردن خاک رس نرم به شکل گنبدی در این حوضچه ها، خود را آماده برگزاری آیین «گِل مالی» مینمایند و خانوادههای عزادار نیز با خریداری گلابهای نذری و گذاشتن آنها در حوضچهها برای مخلوط کردن با خاک رس، هیاتها را در برگزاری باشکوه آیین یاری میدهند.
همزمان با طلوع آفتاب، مردان عزادار لرستانی و جوانان و نوجوانان در کنار حوضچهها جمع میشوند و به نوبت در گِل به عمل آمده و معطر شده با گلاب وارد میشوند و تمامی لباسهای خود را به گِل آغشته میکنند، برخی نیز با ماندن در این حوضچهها سایرین خصوصا کودکان را در گل مالی کردن لباسهای خود یاری میدهند تا اجتماع بزرگترین عزاداری خاکی تاریخ شکل گیرد و نشان دهند که داغ حسین تنها داغی است که تا قیام قیامت در دل ارادتمندان به اهل بیت (ع) خاموش نمیشود.
در روز تاسوعا نیز عزاداران خاک نرم و مخصوصی به نام گِل (گل رس) را مهیا کرده و در میدانهای بزرگ و کوچک که معمولاً با آجر چینی در جلوی خیمهها و تکیههای شهر درست میشود میریزند و در روز عاشورا این خاک را با گلاب مخلوط کرده و گِل روز عاشورا را مهیا میکنند.
روز عاشورا، عزاداران فراخوانده شده با حضور در تکیههای محله و گِل مالی کردن خود گرد آتش میایستند تا از سرما محفوظ مانده و شروع به سینه زنی و عزاداری میکنند.
مردم لرستان از کودک و جوان، زن و مرد خود را همزمان با آغاز روز عاشورا در گِل و گلابی که از قبل آماده شده، گِل مالی میکنند.
زنان به یاد مصیبت و بیبرادر شدن حضرت زینب (س) گِل را بر چادر سیاه و سر خود میمالند و دستههای عزاداری هر کدام سعی میکنند خود و دیگری را کمک کنند، تا سر تا پای خود را گِل یا همان خَرَّه (به زبان لری) بگذارند. مردم در روز عاشورا لباس سیاه خود را به رنگ گِل در میآورند و نماز ظهر عاشورا را با همان لباسها برپا میکنند. در حین گِل مالی نوحههای محلی نیز خوانده میشوند.
امروزه برخی از افراد ماشینهای خود را نیز گِل اندود میکنند و برخی از بانوان نیز مقداری از گِل را با خود به تبرک به خانه میبرند و با کشیدن آن بر چهار گوشه خانه معتقدند حسین (ع) اهل منزل را تا عاشورای دیگر از بلایا ایمن میکند، خطاطان نیز با استفاده از گِل رس نامهای علمدار دشت کربلا، سالار شهیدان و حضرت زینب (س) را بر پشت لباسهای مشکی کودکان، نوجوانان، جوانان و چادرهای مشکی بانوان مینویسند و هرکسی در این روز سعی میکند با هنری که دارد نذری را ادا کند و سهمی از این ره توشه آخرت برگیرد.
این آیین سوگواری مردم لرستان با شماره ثبت ۵۳ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.
پویش سوغات اربعین با هدف به تصویر کشیدن راهپیمایی اربعین و نمایش اجتماع عظیم مسلمانان و خلق این رویداد جهانی در قالب های فیلم، عکاسی، کلیپ. شعر، دلنوشته و خاطره، خوشنویسی و نقاشی برگزار میگردد.
021-67641716
Culture@jdsharif.ac.ir
تهران، بلوار اکبری، کوچه شهید قاسمی، سازمان جهاددانشگاهی صنعتی شریف